تنزل فرکانسی در سمعک به چه معناست ؟

تنزل فرکانسی در سمعک ها مفهوم جدیدی نیست . برایدا و همکاران در سال 1979 در مورد تنزل فرکانسی مقاله جامعی نوشته اند در این مقاله ذکر شده که در آن زمان نتایج به میزان زیادی نامطلوب بود. کاربرد تنزل فرکانسی باعث تغییر در درک گفتار نمی شد یا حتی ممکن بود که موجب ضعیف تر شدن درک گفتار هم شود. دلایل مطرح شده برای این نتایج، فناوری قدیمی، کم شنوایی خیلی زیاد افراد شرکت کننده در مطالعات و از بین رفتن نشانه های اصلی گفتار عنوان شده است. با پیشرفته تر شدن سیستم های پردازشی در سمعک ها و همچنین نتایج مطالعات جدید با مناسب ترین قیمت سمعک تنزل فرکانسی دوباره مورد توجه قرار گرفته است.

به طور قطع تنزل فرکانسی می تواند حداقل در سکوت باعث بهبود درک گفتار شود اما هنوز هیچ روشی وجود ندارد که بتوان پیش بینی کرد کدام افراد از این الگو بهره می برند یا اینکه کدام روش یا درجه از  تنزل فرکانسی برای آنها مناسب تر می باشد، یا اینکه چگونه بایستی با تنظیم به حداکثر سودمندی در این افراد برسیم.

در حال حاضر اکثر شرکت های اصلی تولید کننده سمعک از تنزل فرکانسی به عنوان یک روش پردازشی قابل انتخاب در سمعک هایشان استفاده می کنند. با توجه به موارد ذکر شده این پژوهش قصد دارد تا تاثیر انتقال فرکانسی خطی (یکی از روشهای تنزل فرکانسی) را بر بازشناسی گفتار در سکوت و نویز با استفاده از آزمونهای بازشناسی کلمه وآزمون سریع درک گفتار در حضور نویز در بزرگسالان فارسی زبان مبتلا به کم شنوایی حسی عصبی شیبدار متوسط ، شدید تا عمیق مورد بررسی قرار دهد. نتایج این پژوهش قابل ارایه به کلیه شنوایی شناسانی خواهد بود که در زمینه تجویز سمعک فعالیت می کنند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد